Z. Trebuľa: Bude potrebné posilniť kompetencie regionálnych samospráv

03.11.2013 Košice

Košice 3. novembra (TASR) – Súčasný predseda Košického samosprávneho kraja (KSK) Zdenko Trebuľa, ktorého v nastávajúcich regionálnych voľbách podporujú okrem materskej strany Smer-SD aj Most - Híd a Strana maďarskej komunity, sa bude o kreslo šéfa regionálnej samosprávy pokúšať už tretíkrát.

Rozhovor so Zdenkom Trebuľom je súčasťou projektu, kde TASR predstavuje kandidátov vo voľbách na predsedov VÚC.

Vstupujete po ôsmich rokoch vo funkcii už tretíkrát do tej istej rieky. V čom je to teraz iné?
Predovšetkým som o osem rokov starší a tiež o osem rokov skúsenejší. Určite mám aj iný pohľad na mnohé veci a ten je veľmi reálny a triezvy. A tiež je dôležité to, že nielen ja, ale aj ľudia, s ktorými spolupracujem, sme úrad a tiež kraj posunuli do inej kvality. Samozrejme, že sa nám nepodarilo všetko, ale mnohé oblasti v kompetencii kraja sú dnes omnoho kvalitnejšie ako pred tými ôsmimi rokmi.

Čo bolo počas uplynulých dvoch volebných období najnáročnejšie?
Zažili sme dve obdobia krízy. Kraj je, čo sa financovania týka, závislý od podielových daní. Ak sú obmedzené príjmy štátu, či platy zamestnancov vo verejnej aj súkromnej sfére, my to okamžite pociťujeme. Napriek tomu väčšinu toho, čo sme si naplánovali, sa nám podaril aj naplniť.

Ste dnes väčší realista, najmä čo sa týka financovania kraja?
Samozrejme. Sú oblasti, najmä investičné, ktoré sú finančne veľmi náročné a dlhodobo trpia nedostatkom financií. Týka sa to najmä dopravy, školstva, či sociálnej oblasti. Našťastie sa to dnes už natoľko nedotýka kultúry, pretože v tomto smere sa nám podarilo urobiť veľmi veľa aj zásluhou toho, že Košice sú Európskym hlavným mestom kultúry. Menej sa to týka aj zdravotníctva, pretože sa nám podaril vážny krok tým, že sme nemocnice dlhodobo prenajali súkromnej spoločnosti. Ale investičné dlhy predstavujú desiatky a desiatky miliónov eur.

Nebolo by potom vhodné snažiť sa o zníženie kompetencií vyšších územných celkov a tým sa zbaviť aj niektorých zodpovedností, ktoré sú z hľadiska financovania veľmi náročné?
Kompetencie krajov treba posilniť. Nie je možné, aby úradníci v Bratislave dokázali postihnúť všetky aspekty, ktoré tu v kraji sú. Pri zmene kompetencií by sa však mal zmeniť aj systém financovania. Mal by sa vytvoriť systém, ktorý by bol bezpečnejší a nebol by taký citlivý na pohyby v ekonomike krajiny.

Dlhodobo sa vyjadrujete napríklad k problému dane z motorových vozidiel. Dá sa táto oblasť vyriešiť tak, aby jednotlivé VÚC neboli diskriminované voči centru?
Je tu veľká disproporcia. Daň je odvádzaná podľa domicilu motorového vozidla. Väčšina služobných áut je registrovaná v Bratislave. Sú tam centrály lízingových spoločností, peňažných ústavov, firiem. Bratislavský samosprávny kraj na 500 kilometrov ciest, o ktoré sa stará, vyberá 34 miliónov eur, my na takmer 2000 kilometrov vyberieme o niečo viac ako 11 miliónov eur. V prepočte na kilometer je to štrnásťnásobne viac finančných prostriedkov. V prvom rade treba zmeniť legislatívu a dosiahnuť to, aby niektoré cesty druhej triedy prešli pod riadenie štátu.

Považujete za dobré, že vás podporujú aj pravicové strany, ktoré by mali inklinovať skôr k pravicovým kandidátom na predsedu KSK?
Vždy som snažil pracovať racionálne pre všetkých obyvateľov, ktorých som zastupoval. Bol som primátorom Košíc, teraz dvakrát za sebou predsedom KSK. Tam sa predsa človek nemôže sústreďovať na pravicových či ľavicových voličov, či regióny v kraji. Ak ma podporili obe maďarské strany, pravdepodobne vychádzali zo skúseností zo spolupráce s mojou osobou. Osobne si túto podporu vysoko vážim.

Ak budete vo voľbách úspešný, ako bude vyzerať Gemer, Spiš, Abov, Zemplín v roku 2017?
To je to isté, ako keby ste sa ma opýtali, ako bude v roku 2017 vyzerať Európa. Sme súčasťou Európskej únie a ak sa Slovensku podarí udržať si dnes už excelentnú pozíciu, ak naplníme predstavy udržania verejných financií, bude to mať odraz aj na ekonomiku krajov. Moja vízia však je, že tu o štyri roky bude cestná infraštruktúra v inej kvalite, že Košice s Bratislavou budú spojené jednou kontinuálnou diaľničnou sieťou, že to uľahčí rozhodovanie potenciálnym investorom. Verím tiež, že ožije cestovný ruch a prinesie aj nové pracovné príležitosti.
 

Vyberte región

mark